Le lundi 9 juillet de 11h à 12h30

Construire et développer un projet international

Des compagnies et des lieux aux pratiques internationales reviennent sur leurs expériences. Points positifs et déconvenues que cette ouverture peut entraîner, dans quelle mesure l’international représente-t-il une solution pour le développement et le rayonnement d’une structure et d’artistes ?

[FOCUS INTERNATIONAL]
9 – 12 juillet 2018

Intervenants

Camille Beaumier

Productrice de la compagnie No Fit State
Directrice artistique de The Circus Village

Basée à Cardiff, au Royaume-Uni, Camille Beaumier est productrice spécialisée dans le cirque et les performances artistiques in situ.
Durant les 10 dernières années elle a travaillé avec différentes structures internationales (Metalovice, Boilerhouse, Iron Oxide, Transe Express, etc.) et possède un intérêt particulier pour les collaborations à l’échelle mondiale.
En 2012, elle rejoint NoFit State en tant que productrice associée et responsable des relations internationales.

NoFit State a été fondé en 1986 au Pays de Galles par cinq copains. Lors d’une époque chargée politiquement, la récession Britannique sous le régime de Thatcher, la compagnie est née comme une réponse au monde qui l’entourait. Depuis, NoFit State a un rôle emblématique dans le développement du cirque contemporain au Royaume-Uni. Six ans après leur passage fulgurant au OFF d’Avignon avec tabù, les Gallois posent à nouveau leur soucoupe argentée à la Barthelasse avec leur dernière création et un nouveau défi : présenter à leur côtés quatre jeune compagnies à la pointe du cirque contemporain Britannique.

The Circus Village

Ladies and gentlemen! Pour célébrer les 250 ans du cirque moderne inventé par l‘anglais Astley, The Circus Village débarque sur l’Îlot Chapiteau avec le meilleur du cirque made in Great Britain : trois chapiteaux et un café-pub pour un lieu plein de malice aux allures de jardin anglais peuplé de personnages loufoques. Les cinq compagnies venues d’Irlande, d’Angleterre et du Pays de Galles illustrent la richesse des esthétiques circassiennes contemporaines au Royaume-Uni : élégance du mouvement chorégraphique et dépouillement sobre pour les uns, humour déjanté et imaginaire excentrique pour les autres. Autant de formes, d’univers et de techniques qui puisent dans une tradition forte de ses 250 ans d’histoire et qui empruntent à la culture Britannique ses sonorités et ses couleurs. Un programme de spectacles So British pour retrouver avec plaisir la poésie, la rock and roll attitude et le charme de nos voisins d’outre-manche, le tout servi dans un garden ombragé avec tea and cake !

The Circus Village est développé dans le cadre de Spotlight UK Circus est une initiative de NoFit State Circus et de Crying Out Loud financée par le Arts Council England International Showcasing fund.
Spotlight UK Circus a été conçu pour permettre à une dizaine de compagnies Britannique de présenter leur travail dans le cadre de trois festivals clé du paysage cirque en Europe : Circa festival de cirque actuel à Auch, France (20 – 29 Octobre 2017), Subcase Subtopia Circus Fair à Stockholm, Suède (14 – 17 Novembre 2017) et The Circus Village au Festival OFF d’Avignon (6 – 29 Juillet 2018).
Le showcase a pour ambition de mettre sur le devant de la scène internationale le cirque contemporain britannique et de donner aux artistes les outils pour mieux se promouvoir et faciliter leur insertion sur le marché international.

Plus d’informations
https://www.nofitstate.org/en/
http://www.thecircusvillage.org/fr
http://spotlightukcircus.co.uk/

Enrique Avogadro

Ministre de la culture de la ville de Buenos Aires

Enrique Avogadro assume le poste de Ministre de la Culture du Gouvernement de la Ville de Buenos Aires depuis le 12 décembre 2017. Diplômé en études internationales, spécialisé en économie créative et expérimenté dans l’élaboration de politiques visant à promouvoir la culture entrepreneuriale et les industries créatives, il a précédemment été Secrétaire de la Culture et de la Créativité au Ministère de la Culture Argentin et, Sous-secrétaire à l’Économie créative du Gouvernement de la Ville de Buenos Aires, où il était en charge du Metropolitan Design Center (CMD).

Le Ministère de la Culture du Gouvernement de la ville de Buenos Aires est engagé dans une stratégie à long terme basée sur le soutien des infrastructures culturelles, la visibilité des programmations et des acteurs culturels locaux et internationaux, l’éducation artistique et le développement la diversification des financements (publics et privés). La ville de Buenos Aires compte dispose de deux théâtres nationaux, le Teatro Colón et le Complejo Teatral de Buenos Aires, et de festivals internationaux de spectacle vivant tels que le Festival International de Théâtre de Buenos Aires (FIBA), le Festival International de Cinéma indépendant de Buenos Aires (BAFICI), le Festival de Danse Contemporaine de Buenos Aires (FIBA-Danza) et le Festival International de Jazz de Buenos Aires.

La ville dispose également d’un important réseau de scènes indépendantes, composé de 199 théâtres et 245 lieux.

Plus d’informations
https://www.cultura.gob.ar/

Anne-Françoise Cabanis

Directrice du Festival Mondial des Théâtres de Marionnettes

En avril 2008, Anne-Françoise Cabanis prend les rênes du Festival Mondial des Théâtres de Marionnettes avec deux priorités : professionnalisation et rajeunissement. Et pour objectif le passage en biennale.

En défendant les meilleurs des Arts de la Marionnette, en soutenant l’excellence française et l’excellence mondiale dans ce domaine, elle défend l’identité de la Ville et de la Région. Son ambition est de valoriser l’identité contemporaine des Arts de la Marionnette en favorisant, par la programmation, une nouvelle image de cet art qui se dessine de plus en plus comme étant au centre de l’ensemble des Arts de la Scène : théâtre, danse, musique, cirque, magie. Mais elle est aussi prête à défendre les textes des écrivains contemporains et les dernières recherches en arts plastiques, vidéo et traitement numérique des images. L’ouverture et l’attention à la création à l’international est inscrite dans l’ADN du festival qui fait toujours une large place aux marionnettistes venant des quatre coins du monde. La 20ème et prochaine édition se déroulera du 20 au 29 septembre 2019.

Le Festival Mondial des Théâtres de Marionnettes

Tous les deux ans, Charleville-Mézières est le siège du plus important festival de marionnettes au monde et le plus grand rassemblement des marionnettistes venant des 5 continents. La ville se métamorphose en un immense castelet : toutes les salles, les gymnases, les rues, les cours et les places fourmillent de spectacles, toujours plus inventifs et surprenants les uns que les autres. Loin d’être un art poussiéreux et infantile réservé aux enfants, les théâtres de marionnettes s’adressent à tous et constituent un des pans les plus dynamiques et créatifs de la scène contemporaine, croisant avec bonheur les autres arts (théâtre, danse, arts plastiques et numériques, arts de la piste). Il donne à voir des formes surprenantes, innovantes et réjouissantes. En salle comme en rue avec des marionnettistes du monde entier, ce sont dix jours de fête inoubliables pour découvrir avec délice les nouveaux territoires des arts de la marionnette d’aujourd’hui. La prochaine et 20e édition se déroulera du 20 au 29 septembre 2019.

Plus d’informations
http://www.festival-marionnette.com/fr/

Sergio Chianca

Directeur de Burokultur

Sergio Chianca est porteur de projets et administrateur depuis 1996 (Bateau Brésil à Lyon, La Ménagerie de Verre à Paris, etc.). Il collabore avec des compagnies du spectacle vivant depuis 2003 (ID core, Cie Black Blanc Beur, etc.) et a à son actif de nombreuses expériences en accompagnement et développement de projets au Brésil, au Canada, aux Pays-Bas, en Autriche, en Suisse, en Hongrie et en Italie. Il se spécialise en stratégie de développement en projets européens avec le Relais Culture Europe et I-team en 2014 et à l’IETM Campus en Espagne en 2015.

Il est également enseignant-formateur depuis 1996, dans le domaine des langues, culture- société et des pratiques culturelles (Universités Lyon 2 & Lyon 3, École Centrale, École 3A…).  Et plus récemment en gestion et méthodologie de projets culturels à l’Université de St Quentin en Yvelines et au CNSMD de Lyon.

En 2009, il crée BuroKultur, bureau d’accompagnement et de conseil auprès d’opérateurs du spectacle vivant. En 2011, BuroKultur développe un axe pédagogique et déclare son activité d’organisme de formation, en Préfecture de Rhône-Alpes.

Burokultur

L’activité de BuroKultur s’articule autour de trois axes :
* Le conseil et le soutien opérationnel d’artistes du champ chorégraphique principalement (services en administration, conduite de projets, actions de communication et mécénat de compétences).
* Les temps de formation personnalisés ou en sessions collectives à Lyon et Paris pour des professionnels du secteur culturel.
* La participation à la vie culturelle locale avec la direction du Festival les Résonnants en partenariat avec des initiatives culturelles à thématique internationale.

Plus d’informations
https://www.burokultur.com/

Monday 9 july from 11am to 12.30pm

Building and developing an international project

Companies and venues with international practices talk about their experiences, the positive points and setbacks that this opening up can result in. To what extent is the international stage a solution for the development and prestige of a structure and artists?

[INTERNATIONAL FOCUS]
9th – 12th july 2018

Speakers

Camille Beaumier

Productor of the company No Fit State
Artistic director of The Circus Village

Camille is a producer specialising in circus and outdoor performance.
Over the last 10 years she has worked with a large number of international organisations and has a specific interest in trans-European collaborations and international development. She has previously worked with Metalovice, Boilerhouse, Iron Oxide, Transe Express and joined NoFit State in 2012 as Assistant Producer on Barricade.
She is now Associate producer & international relations at NoFit State Circus. Her current role focuses on all three; promoting the visibility of the company on the international stage, building new relationships for future projects and selling the touring work to existing and new partners both in mainland Europe and further a field.

NoFit State

NoFit State was founded in 1986 by five friends. During a politically charged time, in a recession, and as a creative reaction to the world around them, the circus was born.
Thirty years since its humble beginnings, NoFit State still believes that the total outweighs the sum of the parts. The company lives together, works together, eats together, laughs and cries together – travelling in trucks, trailers and caravans and living and breathing as one community. This is what creates the spirit that is NoFit State and gives the work its heart and soul.

Contemporary circus combines live music, dance, stage design, text, and film with traditional circus skills. It is rooted in the travelling community who turn up, pitch a tent, drum up an audience, and then leave with only flattened grass and a memory to show they were ever there. The circus are the strangers who live amongst us – and if we run away to join them we are throwing off our inhibitions, our conventions, the rules of settled society. We are taking to the road knowing that there is no destination – only a journey.

Today, NoFit State is the UK’s leading large-scale contemporary circus company, producing professional touring productions and a wide variety of community, training, and education projects for people of all ages. Over the last ten years NoFit State’s touring productions have visited 19 different countries, played to audiences of over 460,000, as well as receiving critical acclaim and winning numerous prestigious international arts awards.

Further information
https://www.nofitstate.org/en/

The Circus Village

Ladies and gentlemen, to celebrate the 250th anniversary of the modern circus invented by Philip Astley, an Englishman from Newcastle under Lyme, The Circus Village is coming to Îlot Chapiteau with the very best of contemporary British circus – three big tops and a pub/café create an amazing venue – an English garden full of madcap characters.
Five companies from Northern Ireland, England and Wales showcase the rich contemporary circus aesthetics to be found in the United Kingdom – elegant and minimalist choreography in some cases, weird and wacky humour and total eccentricity in others. For all these companies, the worlds they create and the techniques they employ are deeply embedded in circus traditions dating back 250 years, enriched by the sounds and colours of British culture.
A quintessentially British programme of performances offering the perfect treat – the poetry, rock-and-roll attitude and charm of the neighbours from the other side of the channel, in a shaded garden with tea and cake to boot.
The Circus Village habe been developped in the frame of Spotlight UK Circus is led by No Fit State Circus and Crying Out Loud and funded by the Arts Council England International Showcasing fund.
The initiative comes at a time when contemporary circus in the United Kingdom (UK) is at a critical stage of development. Over the past 30 years the art-form has embedded itself in our cultural life, and in the past decade there has been a huge surge in the quantity and quality of work produced here. There is now a body of companies primed to make the next step into the international touring arena.
The showcase aims to raise the profile of UK contemporary circus on the international scene, increase the capacity and ability of UK companies to promote themselves and tour internationally, and develop and support a new network of touring contemporary circus companies.

Further information
http://www.thecircusvillage.org/fr
http://spotlightukcircus.co.uk/

Enrique Avogadro

Minister of Culture for the Government of the City of Buenos Aires

Enrique Avogadro became Minister of Culture for the Government of the City of Buenos Aires on 12th December 2017. He has a degree in international studies, specialising in creative economy and experienced in policy development aimed at promoting the entrepreneurial spirit and creative industries, he previously served as Secretary of Culture and Creativity for the Ministry of Culture Argentina and, Under-Secretary of Creative Economy for the Government of the City of Buenos Aires, where he was responsible for the Metropolitan Design Center (CMD).

The Ministry of Culture for the Government of the City of Buenos Aires

The Ministry of Culture for the Government of the City of Buenos Aires is working on a long-term strategy based on supporting cultural infrastructures, the visibility of programmes, as well as local and international cultural players, arts education and the development and diversification of funding (public and private). The city of Buenos Aires has two national theatres, the Teatro Colón and the Complejo Teatral de Buenos Aires, and international performing arts festivals such as the Buenos Aires International Theatre Festival (FIBA), Buenos Aires International Festival of independent Cinema (BAFICI), Buenos Aires Contemporary Dance Festival (FIBA-Dance) and Buenos Aires International Jazz Festival.
The city also has a large network of independent venues comprising 199 theatres and 245 spaces.

Further information
https://www.cultura.gob.ar/

Anne-Françoise Cabanis

Director ofThe World Festival of Puppet Theatres

Anne-Françoise Cabanis took up the reins of the The World Festival of Puppet Theatres in 2008 with two priorities in mind: professionalisation and revitalisation. The aim was for it to become a biennial.
By championing the best puppetry, supporting French and international excellence in this field, she champions the identity of the city and region. Her goal is to promote the contemporary identity of puppetry by fostering, through the programming, a new image of this art that is increasingly emerging as central to the performing arts: theatre, dance, music, circus and magic. She is also willing to promote scripts by contemporary writers and the latest research in visual arts, video and digital image processing. Opening up to and consideration for global creation is deep-rooted in the festival that always places an emphasis on puppeteers from all over the world. The next edition, the 20th, will take place from 20th to 29th September 2019.

The World Festival of Puppet Theatres

Every two years, Charleville-Mézières is home to the biggest puppet festival in the world and the largest gathering of puppeteers from 5 continents. The city changes into a huge puppet booth: all venues, gymnasiums, streets, courtyards and squares teem with ever more inventive and impressive shows. Far from being an old-fashioned and childish art earmarked for children, puppet theatres are for everyone and represent one of the most dynamic and creative facets of the contemporary scene, successfully intersecting other arts (theatre, dance, visual and digital arts, circus arts). Amazing, innovative and joyful forms are demonstrated. In venues as well as in the street, with puppeteers from all over the world, expect ten unforgettable days of fun as you discover new ground in today’s puppetry. The next edition, the 20th, will take place from 20th to 29th September 2019.

Further information
http://www.festival-marionnette.com/fr/

Sergio Chianca

Director of Burokultur

Sergio Chianca is a project holder and administrator since 1996 (Bateau Brésil/Lyon, La Ménagerie de Verre/Paris). He’s collaborating with performing arts companies since 2003 (ID core, Cie Black Blanc Beur…) and has many experience in project development in Brazil, Canada, Holland, Switzerland, Hungary and Italy. He specializes in development strategy for European projects with Relais Culture Europe / I-team in 2014 and at the IETM Campus in Spain in 2015.
He’s also teacher-trainer since 1996, in the field of languages, culture-society and cultural practices (Universities Lyon 2 & Lyon 3, Ecole Centrale, Ecole 3A…). And more recently, he began teaching cultural project management at the University of Saint Quentin in Yvelines and at the CNSMD  in Lyon.
In 2009, he creates BuroKultur, a consultancy office for performing arts operators. In 2011, BuroKultur develops a pedagogical axis and declares its activity as a training organization, in the Prefecture of Rhône-Alpes. Sergio Chianca coordinates this project and some of his interventions in collaboration with his invited guests.

Burokultur

BuroKultur has adopted three main lines of action:
* Advice and operational support mainly for artists in the field of choreography (administrative services, project management, communication measures and skills patronage).
* Customised or group training sessions in Lyon and Paris for professionals in the cultural sector.
* Participation in local cultural life with directors of Les Résonnants Festival in partnership with cultural initiatives with an international focus.

Further information
https://www.burokultur.com/